Tvarkingas vaiko kambarys – misija įmanoma

Man labai gaila tų vaikų pas kuriuos, bet kada gali ateiti netvarkos nykštukas ir išsinešti jo žaisliukus. Aš puikiai pamenu, kai mes patys šią istoriją vis sukome ir sukome vaikui vakarais, kol vieną dieną man atėjo suvokimas, kad tas mažas vaikas tiesiog nėra pajėgus susitvarkyti tokio kalno žaislų, lygiai taip pat, kaip ir aš pavargusi po sunkios darbo dienos nesu pajėgi sutvarkyti jo žaislų, nes jų tiesiog yra per daug, nėra jokios sistemos ir joks nykštukas nepadės nei man, nei sūnui. Tuomet ėmiausi sunkaus namų darbo ir rezultatas labai džiugina, nes nei mums, nei vaikams susitvarkyti savo žaislus ir savo priemones nėra jokių problemų. Kaip palaikyti tvarką vaikų kambaryje? Kokių žaislų vaikui tikrai reikia? Apie visa tai šiame straipsnyje.

KAIP PALAIKYTI TVARKĄ VAIKO KAMBARYJE?

MINIMALIZMAS

Kuo mažiau žaislų, tuo patogiau juos tvarkyti tiek vaikams, tiek tėvams. Kelių metų bėgyje po truputį mažinau vaiko, o po to dviejų vaikų žaislų kiekį. Pradėjau nuo didelių griozdiškų žaislų ir nuo žaislų su kuriais vaikas tikrai nežaidžia. Tuomet pasimatė tikroji situacija, kad vaikas iš tiesų žaidžia tik su labai ribotu kiekiu žaislų – vos tis su 20-30 proc. jų. Tad jų kiekį pradėjau mažinti dar drastiškiau ir tai išėjo tikrai į naudą. Jei baiminatės, kad vaikai turėdami mažai žaislų kažkaip nukentės, tikrai to nebus.

Vaikai turėdami mažiau žaislų:

  • pasidaro daug kūrybingesni ir atranda, kaip žaidimui panaudoti buities daiktus, rūbus, baldus ir pan,;
  • patiria daug mažiau chaoso galvoje, nes nereikia daryti daug pasirinkimų su kuo žaisti, nereikia blaškytis tarp įvairiaspalvių žaislų, kurie dirgina;
  • daug labiau susikoncentruoja ir susikaupia žaisdami;
  • labiau vertina ir saugo savo turimus žaislus.

KATEGORIJOS

Daiktus surūšiuoti pagal kategorijas, pavyzdziui, kaladėles dėti į vieną talpą, lėles ir viską kas susiję su jomis į kitą. Skirti atskiras talpas traukiniams, automobiliams, kamuoliams, muzikos instrumentams ir pan. Mokyti vaikus padėti žaislus į jiems skirtą dėžę ar kitą talpą.

ETIKETĖS

Kadangi vaikai dažniausiai yra vizualai, idealu, jei talpa yra neskaidri, kad ji būtų su etikete ant kurios nupieštas žaislų esančių konkrečioje talpoje simbolis: lėlytė, automobilis, traukinukas, autobusas.

Etiketes aš darau labai paprastai. Įvedu į Google paiešką pvz.: „Car coloring sheet“ ir ieškau nespalvotų paprastų automobilio simbolių. Dedu tą simbolį į lentelę programoje „Word“, atspausdinu, iškerpu ir „laminuoju“ lipnia juostele arba įdedu į kanceliarinių prekių parduotuvėje pirktą skaidrų dėkliuką, skirtą moksleivio ar kitiems pažymėjimams.

VAIKO ŪGIO LYGYJE

Žaislai, su kuriais jūs norite, kad vaikas žaistų, turi būti vaiko ūgio lygyje, taip kad jis tiesiog juos pasiektų pasiimti, o pažaidęs galėtų padėti atgal į vietą.

LENGVAI PASIEKIAMI

Vertikalus laikymas – jokio krovimo vienas ant kito, nes jei žaislus dėsime vieną ant kito, jie kris ir sukurs netvarką.

Žaislai turi neužstoti vienas kito – taip, kad vaikas galėtų matyti visus savo žaislus, o imdamas vieną neišvartų kitų, šalia esančių žaislų.

Jei lentynos gilios, patogiausia žaislus laikyti įvairiose talpose: pintinėse, įvairiose dėžutėse, krepšeliuose.

ROTACIJA

Jei žaislų yra daug, tačiau turite pakankamai vietos jų laikymui arba nesinorite jų atsisakyti, labai geras metodas yra žaislų rotacija, kuomet dalis žaislų yra pateikiama vaikui žaisti, o kita dalis – paslepiama kelioms savaitėms. Tuomet vaikas žaidžia su nedideliu kiekiu žaislų, kuriuos jis pajėgus susitvarkyti, o po kelių savaičių, kai pastarieji jam atsibosta, jie gali būti pakeisti paslėptaisiais žaislais. Tai ypač puikus metodas vaikams iki kokių 3 metų, nes tuomet dar tik ryškėja tendencijos, ką vaikas mėgsta – ar jis labiau konstruos susikaupęs, ar jis aktyvesnio tipo vaikas ir jo veiklą reiks orientuoti į judesį. Rotacijos metu galima išbandyti daugiau variantų, o vaikui paaugus minimizuoti žaislų skaičių pagal vaiko pomėgius ir charakterį.

TVARKYMOSI RUTINA

Siekiant turėti tvarkingą vaikų kambarį labai svarbu aiški tvarkymosi rutina, kurios yra nuosekliai laikomasi ir, kuri yra priimtina visai šeimai. Labai gera praktikažaislus susitvarkyti kiekvieną vakarą. Šią rutiną labai lengva įdiegti vaikui, nes „vaikai eina miegoti ir jų žaislai turi pamiegoti“. Jei vaikas nenori pats susitvarkyti žaislų, nereikia iš to daryti dramos, užtenka to, kad vaikas tvarkosi kartu. Be to ir mums gi daug smagiau tvarkytis kartu, o ne pavieniui. Kita mūsų šeimai pasiteisinusi rutina yra susitvarkyti prieš išeinant iš namų ir nesvarbu ar išvykstam kur toliau, ilgesniam laikui, ar išeiname pasivaikščioti į lauką – mes visada paliekame namus tvarkingus. Jei tai netolima kelionė, mes būtinai paleidžiame darbuotis savo robotą siurblį, kuris dirba gan triukšmingai.  Save motyvuojame viską sutvarkyti tuo, kad nereikės dėti jokių pastangų grindų valymui, o vaikus, kad jie saugotų siurbliuką ir žaislus, nes jis jais gali „užspringęs“ sugesti pats ir sulaužyti žaislus. Galite sukurti savo tvarkymosi rutiną, bet svarbu, kad ji būtų nuosekli ir aiški.

Labai daug abejonių turėjau dėl žaislų minimalizavimo, nes kai pamatai socialinėje erdvėje tuos išpuoselėtus vaikų kambarius, pradedi galvoti: „Ar aš neskriaudžiu savo vaiko?“ Bet, kai minimizuodama žaislus pradėjau pastebėti augantį dukters lankstumą ir kūrybingumą – tas savybes, kurios ypatingai svarbios šiuolaikiniam žmogui, abejonių neliko, tačiau yra žaislų, ugdymo priemonių, kurios tikrai yra būtinos kiekvienam vaikui, kad jo vaikystė atsiskleistų pačiomis gražiausiomis spalvomis.

ŽAISLAI, KURIŲ VAIKUI TIKRAI REIKIA

Visų pirma reikia pradėti nuo to, kad vaikai yra unikalūs ir nuostabūs, nes jie turi fantaziją, jie juos supančią aplinką mato visai kitomis akimis, nei mes, jie gamtoje gali rasti daug daugiau priemonių žaidimui nei namuose ir jiems jokių žaislų nereikia. Vaikams tereikia sudaryti sąlygas naudotis savo fantazija, leisti tyrinėti  gamtą ir namus, tačiau yra 10 kategorijų žaislų ir lavinimo priemonių, kurios turėtų būti prieinamos kiekvienam vaikui. Visiškai nesvarbu koks tai prekės ženklas, svarbiausia, kad žaislai būtų saugūs, kokybiški, neutralūs ir tarnautų ilgai.

KALADĖLĖS. Kiekvienas vaikas turėtų turėti neutralių kaladėlių rinkinį, su kuriomis galėtų statyti namus, miestus  ir valstybes. Visiškai nesvarbu kokios tai kaladėlės: jos gali būti medinės, molinės, magnetinės, LEGO, LEGO duplo, svarbiausia, kad jos būtų neutralios, nesusietos su jokiais animaciniais herojais, bei instrukcijomis, kuriomis vaikas turi sekti, kad galėtų kažką pastatyti. Tai turi būti neutralios kaladėlės iš kurių vaikas pats be suaugusiojo pagalbos  kiekvieną dieną galėtų kurti vis naują svajonių miestą.

Daugelis vaikų mėgsta LEGO ir LEGO duplo kaladėles ir puiku! Jei norite, kad lavėtų vaiko fantaziją nepirkite jam konkrečių rinkinių, nupirkite klasikinį šių kaladėlių rinkinį ir leiskite vaikui kurti.  Mes savo vyresnį vaiką atbaidėme nuo kūrybos ir apskritai nuo LEGO, tuomet kai pradėjome pirkti LEGO rinkinius, kur statant turi sekti instrukciją pvz. gaisrinė, policija ir pan. Vaikas nesugebėdavo to pats padaryti, tai žinoma įsitraukdavome mes, o jis būdavo tik rezultato, jau pastatytos gaisrinės mašinos ar ištiso miesto, gavėjas. Tai mūsų patirtis, kiti vaikai seka instrukcijas ir stato patys, tačiau tai nėrą fantazijos lavinimas, tai yra instrukcijos indikuotas žaidimas.

FIGŪRĖLĖS. Tai gali būti mažos LEGO duplo figūrėlės, gyvūnėlių figūrėlės, maži žmogeliukai – personažai su kuriais vaikas galėtų žaisti pasaulį, kuriame jie atliktų vaidmenis, veiksmus, vaidintų jausmus, kuriuos vaikas galėtų apgyvendinti savo kuriamuose miestuose.

TRANSPORTAS. Traukiniai, mašinėlės, autobusai – viskas su kuo vaikis galėtų važiuoti, ką galėtų stumdyti. Tai neturi būti griozdiškas plastmasės gabalas, tai neturi būti transportas atspindintis vaikiško filmuko personažą, užtenka kelių neutralių mažų mašinėlių, traukinuko, su kuriais vaikas galėtų įsivaizduoti, kad važiuoja ir visai nesvarbu ar tai mergaitė ar tai berniukas, jiems visiems tinka, patinka ir yra reikalingas šis žaislas.

LĖLĖ arba objektas, kuriuo mergaitė arba berniukas galėtų rūpintis, tai gali būti neutrali lėlė, gali būti pliušinis meškutis, lapė, nesvarbu koks tai objektas, svarbu, kad vaikas turėtų kuo rūpintis: migdyti, maitinti, vežioti ir taip atkartoti tikrą gyvenimą, kurį mato darant mus, suaugusius.

KAMUOLIAI. Kamuolys yra tik mums kamuolys, tačiau vaikui tai yra didelis kūrybos šaltinis, nes kamuolį gali panaudoti labai skirtingais būdais: jį gali spardyti, jį gali mėtyti, juo gali rūpintis kaip vaiku ir nešioti prisiglaudus, jis gali netgi tapti nėščiosios pilvu.

SKAROS. Vienspalvės plonos šilkinės skaros, tai vienas universaliausių “žaislų”, nes jos gali tapti princesės arba pirato skraiste, gali būti puikus hamakas meškučiui ar lėlytei, skara gali tapti užklotuku ar paklode lėlėms, iš jų galima padaryti palapinę. Duokite vaikui šią priemonę ir pamatysite ko jis tik su ja nepadarys.

KNYGOS. Aš esu didelė bibliotekų entuziastė, bet nepaisant to manau, kad vaikai privalo turėti knygelių, kurias galėtų vartyti, skaityti vėl ir vėl. Geriausia tai klasikinės knygelės, kurios nėra pavaldžios laikui, knygelės, kurios atitinka jūsų šeimos filosofiją ir tos knygos, kurios nešamą žinutę jūs norėtumėte, kad vaikas įsimintų labai gerai.

PRIEMONĖS KŪRYBAI. Tai guašas, pieštukai, kreidelės, popieriaus lapas. Tai turėtų būti neutralios priemonės su kuriomis vaikas galėtų kurti be jokio vedimo ir instrukcijų.  Nelabai tinka rinkiniai su instrukcijomis pagal kurias turi kažką konkrečiai padaryti, nelabai tinka flomasteriai, nes jie visada brėžia lygiai tokią pat liniją, kai tuo tarpu pieštuku paspaudus stipriau linija bus ryškesnė, silpniau- šviesesnė.

PRIEMONĖS STAMBIOSIOS MOTORIKOS LAVINIMUI. Nedarykite vaikui meškos paslaugos ir nenešiokite jo net jei jis ir labai mažas. Vaikas turi kuo daugiau judėti, bėgioti, karstytis, voliotis etc. priemonės tam gali būti įvairios. Namuose tai gali būti sūpynės, Švediška sienelė, ortopediniai – sensoriniai kilimėliai, kilimėlis ant kurio vaikas galėti vartytis. Lauke tai įvairus transportas: paspirtukai, balansiniai dviratukai, dviratukai- visas transportas su kuriuo vaikas juda pats. Tai triratukas su ilga rankena, kurį  dažniausiai stumia tėveliai nepriskiriamas šiai kategorijai.

SENSORINĖS PRIEMONĖS. Priemonės, vieta ir sąlygos smulkiajai motorikai lavinti – akmenukai, ryžiai, smėlis, kinetinis smėlis, vanduo, ledas, plunksnos, įvairios medžiagos etc. – viskas ką vaikas liesdamas galėtų pajusti skirtingas temperatūrą, tekstūrą.

Mes dauguma turime sąlygas užversti vaiką kalnu žaislų, dauguma tą ir darome, patys nesuprasdami, kad po to žaislų tvarkymas, pykčiai su vaikais dėl netvarkos atima daugiau laiko, nei žaidimas su jais. Mažiau žaislų, paprastesni namai yra didelė dovana mums patiems ir mūsų vaikams, nes tai dovanoja, mums laiką, kurį mes galime skirti buvimui kartu ir šilto santykio kūrimui su jais.  

Daugiau praktinių įžvalgų, patarimų, nuotraukų ir video reportažų rasite mano Instagram profilyje @my_cozy_minimalism

Daugiau straipsnių apie minimalizmą ir tvarką namuose bei gyvenime:

Visada tvarkingi namai: Namų vizija

Visada tvarkingi namai: Viso gero daiktai

Minimalistinė ir visada stilinga rūbų spinta

Tekstą kopijuoti ir publikuoti, kitose svetainėse griežtai draudžiama, verčiau dalinkitės nuoroda socialiniuose tinkluose ir įkvėpkite daugiau moterų, kurti savo svajonių namus.